Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

‘Je bent nooit klaar met digitale toegankelijkheid’

27/04/2021

Jorick Hameter – Projectmanager digitale toegankelijkheid

Voor veel overheidsdiensten kun je digitaal terecht. Zoals het aanvragen van subsidies of je belastingaangifte. Maar een grote groep Nederlanders mist bepaalde online vaardigheden. Denk aan ouderen of mensen met een beperking. Maar ook iemand met een gebroken arm loopt op veel websites en apps tegen problemen op. Daarom is het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid van kracht: overheidswebsites en apps moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Dat blijkt in de praktijk nog een hele klus.

Toegankelijkheidsverklaring

Zo beheert de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) naast hun hoofdwebsite, 69 andere sites. Aan Jorick Hameter, projectmanager digitale toegankelijkheid, de taak om die allemaal aan de toegankelijkheidseisen te laten voldoen. Hameter merkte al snel dat er veel aanpassingen op hun websites nodig zijn. “Het begon al met de verplichte toegankelijkheidsverklaring. Hierin staat in hoeverre de website al aan de eisen voldoet, welke aanpassingen nog doorgevoerd moeten worden en op welke termijn. Slechts 1 van de 69 RVO websites had zo’n verklaring online staan.”

Noodzakelijke aanpassingen

Hameter ontdekte meer problemen: “Er worden ontzettend veel pdf-documenten online gezet. Bij RVO alleen al stonden er 30.000 op de verschillende websites. Deze documenten zorgen bij voorleessoftware vaak voor problemen. Verder zijn teksten in foto’s niet altijd goed leesbaar en moeten linkjes een afwijkende kleur hebben. Zo ontstond er een hele lijst met noodzakelijke aanpassingen. Dit ‘extra werk’ werd hier gelukkig goed opgepakt. Iedereen ziet het belang van digitale toegankelijkheid en wil ervoor zorgen dat informatie voor alle mensen bruikbaar is.”

“Het is van groot belang dat het onderwerp digitale toegankelijkheid niet van de radar verdwijnt. Het moet echt in het DNA komen van alle RVO medewerkers”.

Testen

De 70 verschillende RVO-websites bevatten een schat aan informatie. Om te controleren of alles ook aan de gestelde eisen voldoet is er iemand aangenomen om steekproefsgewijs testen uit te voeren. Hameter: “Lukt het iemand met beperkt zicht om zonnepanelen aan te vragen? Hoe moeten formulieren worden geüpload? Is dat ook te doen voor ouderen? Een onderzoeker gaat onze sites onder de loep nemen. Als een site vervolgens aan alle eisen voldoet en is gecontroleerd, krijgt die de gewenste ‘A-status’.”

Blijven opletten

Ook als de ‘A status’ is behaald, is het van belang om digitale toegankelijkheid op de agenda te houden. Hameter legt uit waarom: “Er zal altijd nieuwe content worden geplaatst. Ook nieuwe linkjes, documenten of afbeeldingen moeten aan de eisen voldoen. Het is dus van groot belang dat het onderwerp digitale toegankelijkheid niet van de radar verdwijnt. Het moet echt in het DNA komen van alle RVO medewerkers. Vanaf juni 2021 worden ook  de apps meegenomen in de onderzoeken. Want ook de bijbehorende apps moeten goed toegankelijk zijn. Daarnaast blijf ik de goedgekeurde websites controleren, digitale toegankelijkheid is eigenlijk nooit klaar.”

Zelf aan de slag met digitale toegankelijkheid?

Hoe kun je zelf aan de slag met digitale toegankelijkheid? Jorick Hameter geeft een aantal tips:

  • Onderzoek eerst hoe jouw website ervoor staat. Zo kan onder ander Stichting Accessibility goede tips en tricks geven. Zij kunnen, op verzoek, ook ouderen en mensen met een beperking naar jouw site laten kijken.
  • Bezoek de website digitoegankelijk.nl. Hier vind je alle richtlijnen en actuele informatie rondom dit onderwerp.
  • Communiceer, communiceer, communiceer. Ik merk dat nog niet iedereen op de hoogte is van deze wet dus praat met al je werknemers, partners en betrokkenen over digitale toegankelijkheid’.
  • Blijf alert. Ook na de aanpassingen van je website moet je blijven voldoen aan de toegankelijkheidseisen.