De overall gemeentelijke i-ambitie voor 2020 luidt:
“Een lokale overheid die ook digitaal de meest nabije overheid wil zijn en (daarmee) samen met inwoners en ondernemers vormgeeft aan de leefomgeving. Door op een slimme en innovatieve manier gebruik te maken van informatie, sluiten de uitvoeringspraktijk en de bestuurlijke praktijk aan bij wat maatschappelijk gevraagd wordt.”
Digitale nabije gemeenten
Door (digitale) interactie, zo individueel mogelijk, ervaren inwoners en ondernemers een sterke (digitale) nabijheid van de lokale overheid
Regie op gegevens
Inwoners en bedrijven voeren regie op eigen gegevens. Zij zijn mede daardoor steeds meer in staat het “maatwerk” dienstverleningsproces vorm te geven.
Participatie
De kracht van inwoners en ondernemers wordt door (digitale) participatie gebruikt in bestuur, beleid en uitvoering.
Sturen met informatie
De (revolutionaire) kracht van informatie wordt gebruikt om beleid te maken, te (be)sturen te organiseren en uit te voeren.
Klantproces centraal
Gemeenten werken samen in ketens waardoor er als 1 overheid geacteerd kan worden. Daarbij staat het klantproces centraal en vervagen grenzen tussen organisaties en tussen publiek en privaat.
Innovatie en vraagsturing
Onze ambitie vraagt dat wij ons bewust zijn van wat nodig is en in staat zijn te innoveren. Daarom halen we op gestructureerde wijze relevante trends op uit de maatschappij, wetenschap, technologie en de internationale praktijk en vertalen dit naar de praktijk van gemeenten om (investerings) beslissingen toekomstgericht te kunnen nemen. De VNG richt een mechanisme in om deze verbinding permanent vorm te geven. Op basis van input van vele stakeholders kwamen VNG en KING tot onderstaande i-ambitie en prioriteiten. Dit is een eerste versie. We horen graag wat jullie hier van vinden. Aanvullingen? Wijzigingen? Laat het ons weten!
Ruimte aan bottom up initiatieven
In gemeenten zijn veel initiatieven en projecten met een informatiecomponent om bijvoorbeeld dienstverleningsprocessen te verbeteren. Daarmee worden veelal goede resultaten behaald. De reikwijdte van deze goede resultaten is helaas vaak lokaal en komt niet verder dan de direct betrokken organisatie(s). Dat is jammer, want ongetwijfeld zijn veel lokale resultaten generaliseerbaar en breder of zelfs collectief bruikbaar. Daarom richt de VNG een werkwijze in om, samen de beroepsgroepen en de uitvoeringspraktijk van gemeenten – een portfolio van projecten en initiatieven samen te stellen waarop ondersteuning kan worden geboden. Lokale initiatieven krijgen alle ruimte en kansrijke initiatieven worden gestimuleerd. De werkwijze is bedoeld om, indien gemeenten dat wensen, te ondersteunen bij generieke ontwikkeling en brede implementatie. Door deze combinatie (lokale innovatie, brede toepassing waar mogelijk) wordt het innovatievermogen van gemeenten sterk vergroot, zodat de bovengenoemde ambitie ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd.
Om lokaal maatwerk mogelijk te maken, kunnen we bouwen op een solide infrastructuur. Om ons werk op een effectieve en efficiënte manier vorm te geven, stellen we eisen aan de inrichting van de informatievoorziening
Vraaggerichte infrastructuur
De informatie-infrastructuur van gemeenten faciliteert de ambities en vragen van de eigen organisatie en de behoefte van de samenleving.
GDI als basis
De nationale infrastructuur (GDI) wordt als basis gebruikt en als ‘eigen’ ervaren o.a. omdat gemeenten invloed nemen op de doorontwikkeling van de GDI.
Samenwerkende en collectiviserende gemeenten
Voor de informatie-infrastructuur van gemeenten is de visie dat gemeenten steeds minder ICT individueel afnemen en steeds meer in samenwerkingsverbanden / SSC’s acteren. Daarnaast regelen gemeenten ‘commodity’ (telefonie, datacenters, werkplekken) steeds vaker collectief en in samenwerking met andere overheden
Keuzevrijheid door standaardisatie
Doordat gemeenten met generieke standaarden en ‘open’ software werken, is de infrastructuur flexibel en hebben gemeenten / ssc’s meer keuzevrijheid t.a.v. leveranciers.
Informatieveiligheid en privacy
Informatieveiligheid en privacy zijn belangrijke speerpunten van gemeenten. Het inrichten en borgen van (de verantwoordelijkhied voor) deze onderwerpen is randvoorwaardelijk voor een goede uitvoering van de processen.
Innovatie en de markt
Ook de markt wordt hierbij als innovatieve partner gebruikt.