Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Meer geld voor Informatiepunten Digitale Overheid

26/04/2022

Het kabinet wil jaarlijks 21 miljoen euro uitgeven aan de Informatiepunten Digitale Overheid. Een informatiepunt is een loket in een bibliotheek waar iedereen terecht kan met vragen over bijvoorbeeld belastingaangifte, DigiD of het aanvragen van een uitkering.

Staatsecretaris Digitalisering Van Huffelen vindt de informatiepunten heel belangrijk: “Alhoewel digitalisering overheidszaken makkelijker kan maken, blijft het van belang dat mensen ergens naar binnen kunnen lopen om geholpen te worden. Nederland heeft ongeveer 4 miljoen mensen die het lastig vinden om digitaal hun overheidszaken te regelen. Juist voor hen is het belangrijk om de drempel tussen hen en de overheid zo klein mogelijk te houden.”

450 loketten, 36.000 vragen

Het eerste Informatiepunt begon in 2019. Inmiddels zijn er het ongeveer 450 en zijn er meer dan 36.000 vragen gesteld aan de loketten. Met het extra geld kunnen de loketten langer open zijn, medewerkers worden getraind en nieuwe overheidsdiensten worden aangesloten. Ook komt er een proef met informatiepunten op andere locaties, bijvoorbeeld wijk- en buurtcentra en zorginstanties.

Niet te verwarren met…

De namen lijken heel veel op elkaar, maar de informatiepunten Digitale Overheid en deze website (digitaleoverheid.nl) zijn niet hetzelfde. Het Informatiepunt Digitale Overheid(link naar andere website) is een loket voor iedereen met vragen over (digitale) dienstverlening van de overheid. Digitaleoverheid.nl richt zich op professionals die werken aan digitalisering van de overheid. Zij vinden er informatie over ambities, beleid, nieuws, achtergronden, instrumenten en praktische voorbeelden rond digitalisering.

Meer informatie