Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Weinig regie Dordtse raad op digitale dienstverlening

16/02/2021

De gemeenteraad in Dordrecht voert weinig regie op het gebied van digitale dienstverlening. Dat concludeert onderzoeksbureau Necker van Naem na onderzoek in opdracht van de rekenkamercommissie van de gemeente. ‘Het is wel van belang dat de raad zélf tot een oordeel komt over de ontwikkelrichting.’

Verantwoordelijkheid

‘De raad zelf heeft geen overkoepelende visie opgesteld’, staat in het onderzoek. ‘Gegeven de financiële verantwoordelijkheid van de raad voor het thema, is deze beperkte rol opvallend.’ De uitvoering is belegd bij Dienstverlening Drechtsteden en daar ligt grotendeels ook de strategische rol. ‘Veel kaders voor de digitale dienstverlening liggen vast in uitvoeringsplannen of visiestukken die niet door de raad zijn vastgesteld.’ De raad maakt bovendien weinig gebruik van de controlerende rol.

 

Kwestie van uitvoering

De roep om meer aandacht voor digitalisering in gemeenteraden klinkt vaker. In september kwam het Rathenau Instituut nog tot de conclusie dat raadsleden zich te weinig uitspreken over de gevolgen van digitalisering. Mogelijke redenen zijn dat raadsleden denken dat ze te weinig van de technieken weten, dat digitalisering volgens hen een kwestie van uitvoering is of dat ze zich niet bewust zijn van de maatschappelijke impact.

Ontevreden over web

Er zullen in Dordrecht verder nog stappen nodig zijn om de eigen ‘ambitieuze doelstelling’ van een 8,5 voor dienstverlening te halen. ‘Daar is de gemeente nog niet: in 2019 werd het fysieke contact beoordeeld met een 8,3, de telefonische dienstverlening met een 7,8 en de beantwoording van vragen via het web met een 6,6.’ Het is onduidelijk of die ontevredenheid over het web te maken heeft met het gebruikersgemak of de informatievoorziening.

Niet alles mag

Hoewel die klanttevredenheid beter kan, zijn de gebruikers tevreden over het aanbod van digitale producten en diensten: 66 procent van de respondenten is tevreden of zeer tevreden over het aanbod. 13 procent is echter (zeer) ontevreden. ‘Hier speelt waarschijnlijk mee dat niet alles wat gewenst wordt, al ontwikkeld kan of mag worden.’

Voldoende ruimte

De gebruiker staat centraal bij de dienstverlening, al is het volgens de onderzoekers wel zo dat digitalisering meer aanbod- dan vraaggericht is: ‘De keuze om te digitaliseren lijkt daarmee minder gemotiveerd vanuit de vraag en behoefte vanuit de samenleving en meer vanuit de keuze om zo veel mogelijk te digitaliseren.’ In de samenwerking tussen de Drechtsteden is voldoende ruimte voor individuele keuzes, waardoor gemeenten op eigen tempo kunnen digitaliseren. ‘Dordrecht heeft in de ontwikkeling van digitale dienstverlening veel aandacht voor digitaal minder vaardigen.’

Bron: BinnenlandsBestuur Digitaal