Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Inwoners van vier gemeenten kunnen verhuizing via MijnOverheid doorgeven

14/11/2017

Sinds 2 november 2017 kunnen nieuwe inwoners van Zaanstad, ’s-Hertogenbosch, Maastricht en Dongen hun verhuizing online doorgeven aan hun gemeente via MijnOverheid. De eerste verhuisaangiften zijn inmiddels ontvangen. De deelnemende gemeente, het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) en Logius zien dit als een belangrijke stap om de dienstverlening van gemeenten gemakkelijker te maken.

Via mijn.overheid.nl kunnen inwoners het verhuisformulier invullen en versturen naar de gemeente. De deelnemende gemeenten zijn aangesloten bij de pilot landelijke online dienst Aangifte verhuizen en emigreren. Het is voor het eerst dat burgers via MijnOverheid een bericht aan de overheid kunnen sturen. Voorheen konden burgers via dit kanaal alleen informatie van de overheid ontvangen en gegevens inzien. Toekomstige inwoners van de gemeenten Amsterdam, Woerden, Leeuwarden, Groningen en Zutphen, kunnen binnenkort ook bij MijnOverheid terecht voor het doorgeven van hun verhuizing.

Landelijke online diensten

Het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) ontwikkelt met gemeenten landelijke online diensten die veel gemeenten op dezelfde manier aanbieden. Het zijn kant-en-klare online intakeformulieren, waarbij de gebruiksvriendelijkheid voorop staat. Na de pilots, kunnen alle deelnemende gemeenten eenvoudig aansluiten op de standaard formulieren, zodat niet alle 388 gemeenten apart hoeven te investeren. Er kunnen wel nieuwe gemeenten deelnemen aan de twee lopende pilotprojecten: een online formulier voor aangifte van verhuizen & emigreren en een formulier voor aangifte van overlijden.

MijnOverheid

Een passende stap is deze landelijke diensten ook landelijk aan te bieden. Daar is mijn.overheid.nl het juiste platform voor. MijnOverheid is de persoonlijke website van burgers voor steeds meer overheidszaken. Logius beheert MijnOverheid, dat al door bijna 6,9 miljoen Nederlanders wordt gebruikt.

Meedoen?

Wil uw gemeente ook meewerken aan één efficiënte, digitale overheid? Meld uw gemeente dan aan voor een van de pilots voor het landelijk organiseren van diensten. U kunt contact opnemen met het team van KING via landelijkeonlinediensten@kinggemeenten.nl