Reactie BZK op rapport MijnOverheid en Berichtenbox

12-10-2017 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

In de uitzending van Meldpunt! van Omroep Max heeft de Ombudsman een onderzoeksrapport over Mijnoverheid en de Berichtenbox naar buiten gebracht. Via MijnOverheid.nl kunnen burgers communiceren met de overheid. ‘En dat gaat niet altijd goed’, aldus de Nationale Ombudsman. Aanleiding voor het onderzoek was de stijging van het aantal klachten over digitale communicatie door de overheid. In het rapport worden enkele knelpunten benoemd, maar ook aanbevelingen gericht aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Aan de slag met verbeteringen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties reageert als volgt op het rapport:

‘De meeste mensen zijn gewend digitaal te communiceren met de overheid, dat doen ze al met veel bedrijven en dat willen ze ook met de overheid. Maar voor mensen die dat niet willen, blijft papieren post voor de meeste organisaties een optie. Voor wie wel wil, maar niet kan, worden oplossingen gezocht zoals cursussen in bibliotheken. Voor de overheid is het van belang dat niemand buiten de boot valt. Wij kunnen ons vinden in de voorstellen van de Ombudsman en gaan aan de slag met de verbeteringen. Er wordt gewerkt aan een kabinetsreactie op de specifieke aanbevelingen van de Ombudsman’.

In het rapport zijn op diverse plaatsen reacties van BZK terug te vinden. Op de website van de Nationale Ombudsman vindt u naast het onderzoek ook een samenvatting van het rapport.

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig