Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Gemeentepilots kweken toekomstige ICT-kanjers

19/09/2017

Zijn inspiratie haalde hij bij het Witte Huis – destijds nog de thuisbasis van de Obama’s – en bij zijn eigen kinderen: jonge kinderen kunnen en willen veel meer met techniek dan tot nu toe gebeurt. Dus bedacht Jacob Klaassen het project Startup Kid, met als eerste zichtbare resultaat een verlichte kerstboom in zijn woonplaats Groningen. Diverse gemeenten tonen inmiddels interesse voor het initiatief.

Jacob Klaassen is CEO van Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe, een webtechnologiebureau met vestigingen in Groningen en Amsterdam. Het was in Austin, Texas waar de eerste contouren van zijn latere project in Klaassens brein postvatte. “Ik was daar op het festival South by Southwest, van oorsprong een muziekfestival, maar tegenwoordig draait een deel ook om interactieve media en technologie. Daar kwam ik in aanraking met het Google-initiatief Made with Code. Meisjes uit heel Amerika hebben leren programmeren met als doel: het verlichten van de kerstboom bij het Witte Huis in Washington. De Obama’s waren erbij toen de lichtjes aangingen. Een geweldig initiatief om jonge kinderen bekend te maken met coderen. Daar is naar mijn mening veel te weinig aandacht voor. Ook hier in ons land. Ik zie dat ook bij mijn eigen kinderen. Terwijl het voor de kinderen van nu en straks, in een wereld die draait om ICT, van groot belang is dat zij met de achterkant van de techniek om kunnen gaan. Daar wilde ik wat aan doen. Ik heb een workshop programmeren georganiseerd en die was razendsnel uitverkocht.”

Coding4Xmas
Die eerste workshop was de basis voor het project Startup Kid. “Inmiddels organiseren we met Startup Kid twee keer per maand workshops om basisschoolkinderen enthousiast te maken voor techniek. Daarnaast leiden we medewerkers op volgens train de trainer;   docenten, pedagogisch medewerkers, begeleiders kunnen dan zelf de workshop geven. Geïnspireerd door Made with Code hebben we vorig jaar een einddoel voor de workshops georganiseerd. Met zo’n honderd kinderen wilden we de tweeduizend lichtjes in de kerstboom op de Grote Markt programmeren onder de noemer Coding4Xmas en wel zo dat elk van de lichtjes afzonderlijk programmeerbaar zou zijn. We zijn met de gemeente gaan praten en met de ondernemersvereniging. Zij vonden het een geweldig idee en hebben ons financieel ondersteund.”

Uniform en maatwerk
De bijzondere kerstboom in Groningen trok de aandacht van Pauline Maas. Zij is in Nederland de expert op het gebied van media-educatie. Klaassen: “Dit moet je landelijk uitrollen, vond zij. Daar was ik het helemaal mee eens. We hebben Coding4Xmass gepresenteerd tijdens het Congres Samen Organiseren – Digitale Agenda 2020 van VNG/KING. De belangstelling was groot, ook van de grote steden. We zijn op dit moment in gesprek met onder andere Amsterdam. We willen met zoveel mogelijke gemeenten in gesprek. Ons businessmodel is tweeledig. De techniek is uniform en overal hetzelfde. We hebben een kit met lesmateriaal en een train-de-trainerprogramma. Ook beschikken we over een technische partner. De lokale organisatie is maatwerk. Die wordt ingevuld met lokale partners. In Amsterdam werken we bijvoorbeeld samen met NEMO Science Museum. Maar het kan ook de plaatselijke bibliotheek of de winkeliersvereniging zijn.”

Voorbereidingstijd
Doel van de pilot is om zoveel mogelijk gemeenten warm te maken voor het idee. “We zoeken gemeenten die het belangrijk vinden dat de jeugd in aanraking komt met informatietechnologie. Het zou fantastisch zijn als er nog deze kerst in allerlei steden en dorpen Coding4Xmass-kerstbomen zouden staan. Het is misschien een beetje vreemd om al aan Kerstmis te denken, maar je hebt ook voorbereidingstijd nodig. Om partners bij elkaar te zoeken bijvoorbeeld. Qua budget moet je denken aan 10.000 tot 15.000 euro. Qua organisatie is het belangrijk dat er trainers zijn om de trainers op te leiden. Dat zullen er een stuk of tien moeten zijn. De ervaringen leren ons dat je van start tot verlichte kerstboom een maand of twee nodig hebt. Het is dan wel flink aanpoten, maar het resultaat is ernaar.”

In het kader van de Digitale Agenda 2020 is dit artikel onderdeel van een serie waarin gemeenten en organisaties vertellen over hoe zij denken over, en samen met andere gemeenten aan de slag gaan met, innoveren in dienstverlening en informatievoorziening.

Bron: Gemeente.nu