Groningen gaat ICT drastisch anders aanpakken

27-02-2017 • Geplaatst in Nieuwsbrief door Renk Ruijter

Gemeente Groningen gaat een groot deel van de gemeentelijke ICT aanbesteden. Onder meer digitale werkplekken, netwerk- en telefonie, technisch applicatiebeheer, hosting en gebruikersondersteuning worden begin 2018 overgenomen door externe partners. Functies van 145 medewerkers gaan verdwijnen of veranderen.

145 functies onder de loep

De aanbesteding is één van de afspraken uit het huidige coalitieakkoord, zo maakt de gemeente bekend op de eigen website. Aan de hand van een extern onderzoek is bekeken hoe de ICT het beste georganiseerd kan worden. Bij de reorganisatie worden 145 functies in de gemeente veranderd of geschrapt. Groningen stelt dat medewerkers met maximale inspanning worden begeleid naar ander werk, binnen of buiten de eigen organisatie. Er is daarom onder meer een mobiliteitsplan opgesteld.

Innovatie

Het onderzoek toonde aan dat de gemeente meer mogelijkheden had om ICT uit te besteden, waardoor flexibelere en innovatievere dienstverlening mogelijk wordt. ‘De gemeente wil uiteraard optimaal gebruik maken van de vele technologische innovaties die op dit moment gaande zijn. Uiteindelijk wordt ook een bezuiniging verwacht, al is dit niet het belangrijkste doel.’

Bron: InGovernment

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven

Sociale Media

LinkedIn: VIAG

Twitter: @ViagEvents

RSS: Nieuwsfeed VIAG

Nieuwsfeeds Overig